Change of plans! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Fuuk Scheer - WaarBenJij.nu Change of plans! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Fuuk Scheer - WaarBenJij.nu

Change of plans!

Blijf op de hoogte en volg Fuuk

04 Februari 2013 | Australië, Brisbane


Hee allemaal,

De titel van dit nieuwe reisverslag zegt het al: mijn plannen zijn veranderd! Toen ik vorig jaar rond deze tijd mijn ticket boekte, dacht ik zeker te weten geneeskunde te willen studeren. De toelating voor geneeskunde is en blijft een drama, en daarom leek het me verstandig ook mee te doen aan de decentrale selectie in maart om de kans te vergroten die studie te kunnen volgen. Inmiddels ben ik er niet meer zeker van of geneeskunde wel de juiste studie voor me is, en heb ik me alleen ingeschreven voor de loting. Als ik word ingeloot zou dat mooi zijn, zo niet, dan niet. Dus geen reden meer om in maart al naar het koude Nederland terug te keren! Alhoewel, al mijn vrienden en familie weer zien leek me ook wel erg fijn, maar aan de andere kant: hoe vaak krijg ik de kans alleen Australie door te trekken? Plus, hier zijn een hoop backpackers die me stuk voor stuk voor gek verklaarden dat ik al in maart naar huis zou gaan, en langzamerhand (na een dag of twee) werd ik overtuigd mijn ticket om te boeken. En dat is dus nu gebeurd. In plaats van 5 maart kom ik nu 21 mei aan op Schiphol! Anke gaat wel naar huis begin maart, dus over een maand ben ik op mezelf aangewezen. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn, maar ik denk dat het wel een goede ervaring wordt om alleen te reizen. Met z'n tweeen is het namelijk leuk en gezellig, maar ook een stuk gemakkelijker, en waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?:) Maar goed, jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte van mijn gedachtegang rond deze beslissing.

Verder gaat het leven hier leuk verder. We hebben Melbourne na een week verlaten en het vliegtuig gepakt naar Brisbane. In Melbourne hebben we genoten van het zonnetje, de tenniswedstrijden en de gratis toeristenbus die door de stad reed. Vooral de tenniswedstrijden volgen was heel gaaf. Australian Open (tennistoernooi) was namelijk in Melbourne zelf, en ook al was ik niet echt een tennisfan te noemen (ik snapte de puntentelling nauwelijks en de naam Federer kwam me slechts vaag bekend voor), inmiddels ben ik helemaal op de hoogte van alle ins en outs. Geen idee of iemand het gevolgd heeft, maar ik vond persoonlijk de wedstrijd Djokovic-Wawrinka het spannendst. De wedstrijd duurde meer dan 5 uur, en we keken het op een scherm midden in de stad. Het was een soort enorme buitenbioscoop, waar allemaal stoelen waren neergezet. Het leek wel alsof iedereen in Melbourne daarheen kwam en er hing echt zo'n sfeer als tijdens het WK in Nederland, echt heel leuk! Maar goed, na die week boekten we een ticket naar Brisbane, wat niet helemaal een geslaagde actie was. In het reisbureau waar we zaten is toen namelijk Anke haar portemonnee gestolen, net een dag nadat we hadden gepind met meer dan $400 erin plus alle pasjes. Een groot drama, want om haar creditcard te kunnen blokkeren moest er met Nederland worden gecommuniceerd, en het was voor jullie toen 5 uur 's nachts dus iedereen sliep. Uiteindelijk toch gelukt, alles geblokkeerd wat geblokkeerd moest worden en sindsdien gaan wij nog armer door het leven dan voorheen:p

De vlucht zelf verliep wel voorspoedig en inmiddels zitten we al bijna twee weken in Brisbane. We hebben eerst een week in een hostel gezeten wat erg gezellig was want we zaten er met een paar mensen die we al kenden van Melbourne. Bovendien was iedereen fan van kaartspelletjes (behalve Anke, maar die was zo in de minderheid dat ze zich wel moest aanpassen, ghehe. En volgens mij begint ze het inmiddels zelfs al iets meer te waarderen dus het gaat de goede kant op) dus hebben we veel boeren bridge, hartenjagen en toepen gedaan. Zoals jullie namelijk misschien weten, regende het vrij veel in die periode. We waren net weg uit de bosbranden rondom Melbourne, kwamen we terecht in de overstromingen van Brisbane. Het heeft meer dan drie dagen non-stop geregend. Zelf zaten we in een gebied dat geen gevaar liep, maar op tv zagen we andere mensen tot kniehoog in het water stonden in hun eigen huis. En weer anderen werden geevacueerd.. Dat gebeurde allemaal in dezelfde stad waar wij zaten, alleen hebben we het dus van even dichtbij meegemaakt als jullie, aangezien we alleen de binnenkant van het hostel in die dagen hebben bewonderd. De behoefte aan een frisse neus halen verminderd namelijk aanzienlijk als je de overkant van de straat niet kunt bereiken zonder zeiknat te regenen. We zijn denk ik drie keer buiten geweest, alledrie de keren om een sprintje te trekken naar de supermarkt voor meer eten en drinken:) Desondanks dus wel een leuke tijd gehad. Op zaterdag 27 januari was het namelijk ook Australia Day, en hier moet ik het verhaal eventjes onderbreken. Ik ben erachter gekomen dat Australie echt een topregeling heeft die hoognodig moet worden geintroduceerd in Nederland. Als een feestdag, zoals Australia Day, in het weekend valt, zoals dit jaar, dan krijgen ze maandag vrij. Voor elke feestdag, krijgen ze een dag vrij, ongeacht de dag waarop de feestdag valt! Ik bedoel, dat is toch geweldig? Koninginnedag (of koningsdag tegenwoordig..) op een zondag? Maakt niet uit, dan vinden we wel een andere dag dat jullie niet naar school/werk hoeven! Ideaal. Maar goed, het was dus de eerste Australia Day in mensenheugenis dat het regende. Ik voel me vereerd dat ik dat weer heb mogen meemaken. Na die week in het hostel zijn we gaan couchsurfen, voor de tweede keer. Na het verlies van Ankes portemonnee hadden we namelijk nog minder geld dan eerst, en aangezien ik nu dus ook nog 10 weken langer in Australie blijf, is geldbesparing hard nodig. Dus hadden we weer wat aanvragen gedaan en een nieuwe couchsurfer gevonden. Vanaf woensdag 30 januari zouden we bij hem terecht kunnen (een dertigjarige Aziatische man, Thomas) tot zaterdag 2 februari. Niet heel lang, maar alle beetjes helpen. Die zaterdag zou hij namelijk met een groep vrienden het weekend in Byron Bay doorbrengen (een populair stranddorp waar zowel backpackers als australiers graag heengaan). Hij bleek heel aardig te zijn en mochten wat hem betreft zo lang blijven als we wilden. Ook nodigde hij ons uit hem te vergezellen naar Byron Bay, waar we natuurlijk geen nee tegen zeiden.
Hij heeft ons eerst Brisbane een beetje laten zien. We zijn naar ene mount Kootah gegaan waar je 's avonds een prachtig uitzicht hebt over Brisbane. Je kunt het CBD zien liggen en de hele lichtjeszee eromheen. Verder besloten we om een keer 's ochtends te gaan hardlopen, zodat we daarna weer twee weken op onze luie kont konden zitten zonder ons daar schuldig over te voelen, maar dat was een grote fout. Ten eerste omdat we in plaats van 's ochtends vroeg uiteindelijk om half 12 het huis verlieten. Meer dan 30 graden, luchtvochtigheid gigantisch en een brandende zon, maar wij zetten dapper door. Ten tweede door het voornemen dit keer verder te willen rennen dan normaal.. Uiteindelijk een uur later bekaf weer teruggekeerd en we zijn de rest van de dag knock-out geweest. Pas tegen de tijd dat de zon begon onder te gaan begonnen we ons weer mens te voelen, maar toen was het al een beetje te laat om nog iets boeiends te gaan doen, want de ochtend erna zouden we vroeg vertrekken naar Byron Bay!

Inmiddels zijn we gisteravond weer teruggekomen van het weekendje zon, zee, strand en uitgaan, en het was echt heel gezellig. De groep bestond uit zo'n 17 man, en iedereen kende elkaar via couchsurfen. Er zaten mensen tussen van allerlei verschillende nationaliteiten en iedereen was heel vriendelijk en open. We zijn met z'n allen eerst naar het strand gegaan, waar het -verrassing verrassing- begon te regenen. Daarna hebben we met iedereen gebarbecued en rond een uur of 12 zijn we vertrokken naar het dorp om het uitgaansgebied daar eens te verkennen. Ook dat beviel wel, dus Anke & ik komen hier zeker nog een keer terug. Dat waren we al van plan, maar nu weten we zeker hier nog een weekje te zullen spenderen. De dag erna moesten we al lekker vroeg uitchecken, maar omdat het nu wel een prachtige dag was, was dat niet zo erg. We hebben een strandwandeling gemaakt en heerlijk gezwommen en in de zon gelegen, en 's avonds heerlijk rozig in de auto terug naar Brisbane waar we hebben gekookt en genoten van de zonsondergang. Een geslaagd weekend!

Anyway, we zitten dus nog steeds bij dezelfde couchsurfer, maar morgenochtend pakken we onze biezen en gaan we weer terug naar het hostel. Hopelijk kunnen we nog een andere couchsurfer vinden tot aanstaande zaterdag (dan verlaten we Brisbane voorgoed) maar zo niet dan hebben we nu in elk geval al 5 nachtjes bespaard en een weekend Byron Bay gehad! Hierna namelijk tijd om de oostkust af te reizen en langzaam richting Sydney te trekken!

Lieeefs,
Fuuk

  • 06 Februari 2013 - 16:16

    Aad Van Der Scheer:

    Je laatste reisverslag (begin febr.) bevat wel wat schokkend nieuws, lijkt me. Ik zou niet te gauw van studiemogelijkheid veranderen, tenzij je permanent uitgeloot wordt. ff wachten met beslissen tot je weer in normaal vaarwater zit: thuis. 't Is natuurlijk wel een goede reden om er nog gauw een paar maanden wereldreis aan vast te plakken (zo lang alle koek nog niet op is).! En in een volgend verslag lezen we dan hoe het is om in je eentje verdere avonturen te beleven. Ik blijf nieuwsgierig! Houd je haaks en organiseer zorgvuldig je laatste maanden! NESTOR.

  • 10 Februari 2013 - 11:44

    Desiree Aan De Stegge:

    Hoi Fuuk, wat een leuk verslag weer. Change of plans: een hele stap. Als ik lees hoe je tot die keus bent gekomen, lijkt het als of je er goed over nagedacht hebt. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn, die het niet zo leuk zullen vinden, maar je bent nu in Australie. Je komt er niet elk jaar terug en je beleeft mooie dingen, die je aan het denken zetten. Jer ervaringen maken dat je anders tegen zaken aan gaat kijken en dat is heel gezond. Je twijfels over Geneeskunde intrigeren mij, natuurlijk. Maar kijk naar mij, wijsheid komt met de jaren. En jij hebt er nog een heleboel in het vooruitzicht. Blijf goed nadenken en geniet met volle teugen van de dingen die gebeuren.
    Groetjes vanuit De Bilt en namens Anja. Desiree

  • 10 Februari 2013 - 14:56

    Jolanda:

    Ha mop,
    Jij rozig van de zon, ik van het wandelen met B&W in de sneeuw. Ieder het hare.
    Benieuwd of het lukt met het vinden van werk. Ilse en Conny Boswerger zijn voor jou in de weer. Overigens, lees ik in de krant, rukt het banksurfen ook in Nederland op. Voor- en tegenstanders aan het woord in NRC. Gasten blijken ook vermoeiend te kunnen zijn.
    Tot binnenkort, via welk medium ook! Kus, Jolan
    Wij gaan zo een borrel drinken bij Monic en Harry!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fuuk

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 17071

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 02 Februari 2016

ITB Bandung

30 Augustus 2012 - 05 Maart 2013

Een halfjaar reizen

Landen bezocht: