Oostkust met Romy! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Fuuk Scheer - WaarBenJij.nu Oostkust met Romy! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Fuuk Scheer - WaarBenJij.nu

Oostkust met Romy!

Blijf op de hoogte en volg Fuuk

06 Mei 2013 | Australië, Byron Bay

Heee allemaal,

Vandaag is de eerste dag zonder zonneschijn in ongeveer drie weken, dus de perfecte gelegenheid om de misschien wel laatste update vanuit Australie te schrijven. Romy en ik bevinden ons nu in het geweldige dorpje 1770 aka Agnus Water, maar later meer daarover.

Ik was gebleven bij mijn vertrek uit het retreat, weer terug het 'normale' leven in. De eerste dagen waren wel weer even wennen. Zeker omdat ik wist dat ik binnen een week zou worden vergezeld door Romy, had ik in het begin niet zo bizar veel zin om te socializen met mensen die een dag later weer verder zouden trekken, maar er was 's avonds tussen zes en half zeven een welkomstdrankje voor alle nieuwelingen en daar bleken de meeste backpackers toch weer een en al gezelligheid te brengen. De avond doorgebracht met een stel Zweden en een Duitser (die zijn niet te missen, ik denk dat het erg rustig is in Duitsland momenteel want ze zitten allemaal in Australie). In elk geval, was heel leuk & we zijn de dag erop dan ook met z'n allen naar het strand gegaan. 's Avonds afgesproken met Delphine, een Frans meisje dat ik tijdens couchsurfen in Sydney was tegengekomen, en ook de rest van de week ben ik veel met haar opgetrokken. Ze blijft nog minstens tot januari in Australie en is van plan daarna nog een jaar ergens anders in het buitenland te gaan zitten, maar mocht ze ooit weer teruggaan naar Europa dan komt ze sowieso langs in NL!:)
Zo ging de week verder, chillen in de zon, zwemmen in de zee en toen -pampampam- toen kwam vrijdag 26 april. Ik zat rustig aan een tafeltje in mijn hostel toen ik opeens een erg bekend gezicht voor m'n neus zag: Romy! Wij het hostel bij elkaar gegild en elkaar doodgeknuffeld; zo leuk om haar weer te zien. ('Wat ben je blond!' 'O mijn god Romy je bent echt hier!' 'Ik wist niet zeker of jij het was, je bent echt blond!' 'Aaah! Je bent hier!' etc) Ze had al het een en ander meegemaakt zo in haar eentje vanuit het koude Nederland naar het warme maar chaotische Sydney (shuttlebusjes onvindbaar, limiet op bankpas, simkaart die niet meewerkt en ga zo maar verder) maar heeft het toch gered om in Byron Bay aan te komen en daar zijn we onze reis samen gelijk goed begonnen. Zaterdag eerst de ochtend op het strand doorgebracht en daarna 's middags gingen we (proberen te) surfen. We hadden les van 2 tot 6, en werden opgehaald door een busje en naar een strandje op zo'n 20 minuten afstand gebracht. De man die de auto reed was niet te volgen met z'n Australische accent en we zaten elkaar al aan te kijken van waar zijn we in godsnaam aan begonnen, maar eenmaal aangekomen en in een charmant wetsuit gehezen bleek het toch een succes. Surfen is zo leuk! De golven waren niet erg hoog, maar daardoor waren we allebei in staat om op te staan en helemaal terug naar het strand te surfen, en het werd nog beter toen er rond zonsondergang ineens dolfijnen opdoken. Op vijf meter afstand van mijn surfbord zwommen ze een beetje heen en weer; zo gaaf. In elk geval, 's avonds lekker rozig gekookt en daarna het dorp in gegaan om het nachtleven te ontdekken & een erg leuk avondje gehad:)

De dag erna weer op het strand rondgehangen met het idee 's avonds een wandeling te maken naar de vuurtoren, maar toen we eenmaal op het strand lagen hadden we daar niet zo'n behoefte meer aan en besloten we lekker te blijven. Bovendien hoorden we dat het toch mooier was met zonsopgang dus konden we dat beter doen. In het hostel hoorden we echter dat het eerste licht zichtbaar was om 05.45 en de officiele zonsopkomst om 06.10 was en aangezien ons hostel op minstens een uur lopen van de vuurtoren was, zetten we de wekker om 04.30. Feestje.
Eenmaal wakker zijn we in snelwandeltempo richting vuurtoren gegaan, (ons de hele weg afvragend waarom we niet in ons bed lagen) via een kortere route die de receptionist me de dag ervoor had laten zien, maar in het donker bleek dat toch lastiger te vinden dan gedacht dus na een half uur waren we nog niet eens halverwege en was de vuurtoren nog enorm ver weg. Wij ons tempo verhoogd (best zwaar nog, zo omhoog) en net op tijd aangekomen om de zon te zien opkomen, en dat was het helemaal waard. Daarna met een bus naar Nimbin gegaan en daar een beetje rondgelopen. Nimbin is een popularie locatie voor iedereen die geinteresseerd is in hippies, wiet, mushrooms & 'magic' koekjes, oftewel de halve wereldbevolking was daar te vinden, maar het dorp zelf bestond uit maar 1 straatje. Alle huizen zijn geverfd in alle kleuren van de regenboog en ze verkopen kinderboeken met titels als ''It's just a plant''. Was grappig om gezien te hebben, maar het leek een beetje opgezet voor toeristen. Onderweg (persoonlijk vond ik dat 't leukste) nog wel een gigantische 'carpet python' gezien, eerste slang sinds ik hier ben (wat waarschijnlijk aan mezelf ligt want ik zie dieren pas als ik er over struikel of als er zich een menigte omheen heeft verzameld, in dit geval goddank het laatste). Na dit tripje was het alweer tijd om uit Byron weg te gaan en zijn we met de bus richting Noosa vertrokken om daar een drie dagen lang bushcamp te doen.

Het bushcamp was.. interessant. De eerste dag dat we aankwamen werd ons de camping getoond en het zag er nog best prima uit (normale keuken, badkamer etc); 's avonds bleek het DE verzamelplek voor alle muggen aan de gehele oostkust, wat dan weer wat minder was - voornamelijk omdat ik hun nr. 1 doelwit leek te zijn. Na een nacht in een soort hangmat te hebben overleefd, gingen we een dag kanoen. Lekker tegen de stroming in en het plan was zo'n 16 km af te gaan leggen door het regenwoud, maar na de eerste 6 vond onze groep het wel tijd voor een pauze en daarna zijn we gewoon weer teruggegaan omdat het laatste gedeelte (4 km op een open meer zonder doel) toch niet zo aantrekkelijk leek. 's Avonds onze spullen verplaatst naar een tentje, en daar begon de pret pas echt. Zonder matras of kussen en slechts met een slaapzak de nacht doorgebracht in een klein tentje vol muggen. Weinig geslapen, maar de dag erna hoefden we niet zo ver te kanoen en gingen we naar het strand en dat was heel fijn. Lekker in de zon gezeten en 's avonds een groot kampvuur om het af te sluiten, met kaartspelletjes en gezelligheid.

Na het bushcamp zijn we nog twee nachten in Noosa gebleven en dat was echt super super leuk; ik denk oprecht dat het een van de leukste plaatsen aan de oostkust is. We hadden een leuke kamergenoot en zijn met hem en zijn vrienden uit geweest. Was een heel leuke avond & de dag erna zijn we gaan wandelen in een national park. Daar waren diezelfde kamergenoot plus vrienden ook, en hebben daar samen gezeten tot zonsondergang (en schildpadden gezien, super cool!). Het was zo mooi, de hele dag leek onwerkelijk. 's Avonds onze tassen alweer ingepakt, want we hebben een druk schema (nog twee weken te gaan en we willen zo veel mogelijk zien en doen) en gister de hele dag in de bus gezeten naar 1770 want we hoorden dat dit de allerleukste plek in heeeeul Australie was. Nou, dat hebben we geweten vandaag. Zijn naar het centrum gelopen (op 30 seconden afstand van ons hostel, dat overigens ''cool bananas'' heet) en hadden dat in exact tien seconden helemaal doorgelopen en gezien en daar komt dus nog bij dat het al bijna de hele dag aan het stortregenen is. Ach, hebben we ook weer een lekker tropisch regenbuitje meegemaakt, en volgens de weervoorspellingen wordt het morgen beter dus dan hopen we nog een beetje te kunnen surfen want hierna gaan we nog verder omhoog richting Airlie Beach en omdat daar de Great Barrier Reef ligt, is dit de laatste plaats waar je kunt surfen.

De komende twee weken hebben we volledig volgepland; we gaan morgennacht met een bus naar Airlie Beach, vervolgens twee dagen en twee nachten zeilend op een boot naar de Whitsundays, daarna verder omhoog naar Cairns waar we een nacht in het regenwoud doorbrengen en dan sluiten we de oostkust af met een snorkeltrip in the Great Barrier Reef. Op 16 mei vliegen we naar Sydney voor een laatste paar dagen Australie en dan kom ik alweer naar huis! Beter is het dan trouwens 20 graden of meer want voor minder doe ik 't niet, en ik geloof dat jullie ook wel een beetje warmer weer verdienen inmiddels:)

Maar goed, ik ga afronden want het halve hostel wacht hier op de computers want er is verder weinig te doen vanwege het weer!

Heel veel liefs & tot gauw!
Fuuk

• 12 Mei 2013 - 09:30

Desiree:

Hoi Fuuk,

Wat een belevenissen. Zo te lezen geniet je met volle teugen van alles. Geniet nog even van je laatste dagen in Australië. We spreken je ongetwijfeld als je weer in het volgende land bent. Het natte Nederland. Veel plezier. Desiree

• 12 Mei 2013 - 23:24

Jolan :

Het blijft leuk al jouw avonturen te lezen. Maar ik ben blij dat je weer bijna thuis bent, in de regen of zon. Negen maanden is knap lang. Kus, Jolan

• 16 Mei 2013 - 08:32

Anja:

Hoi Fuuk,
    Nog hele leuke (laatste) dagen gewenst in Sydney! en natuurlijk een hele goede terugreis gewenst. Het was elke keer weer erg leuk om jou verhalen te lezen en ik zal ze gaan missen! Ik vind het geweldig dat je zo'n reis hebt ondernomen. Nog hele fijne dagen. Lieve groet, Anja

• 20 Mei 2013 - 17:46

Ruut:

Hoi Fuuk, wat genieten om je verhalen te lezen. Dat schrijven, zou dat erfelijk kunnen zijn, want ik vind het zo leuk om te lezen? Echt wel een talent van je. Zou je best wat mee kunnen doen! Je vindt het zelf vast ook leuk. Grappig ook om hier en daar van die mooie aussie woorden te vinden in je verhalen: geven het beslist een mooie couleur locale !
    Waterrat moet je ook wel zijn als je zoveel watersporten doet: is die oceaan warmer dan de zee hier? Ik help het je hopen, of heb je echt hele dikke wetsuits die je lekker warm houden? Foto's van surfers in Australie zijn volgens mij meestal met van die mannen met sixpacks en surfbroeken en een lachebekje erbij of afgetrainde dames in pieperdepiep bikini's. Toch? Dat surfen doe je hier natuurlijk niet zo makkelijk, maar misschien is het net als met fietsen... als je het eenmaal kunt...
    Lieve Fuuk, hartstikke geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Met of zonder vriendinnen: het is een mooie ervaring dat je je ook in je uppie - nou ja, met al die backpackers om je heen is dat ook niet echt je uppie - maar toch - goed staande kunt houden! Mooie skill set heb je vast en zeker verder ontwikkeld daaro.
    Leuk dat er zaterdag al een feestje is! Zie je daar en dan spreken we gauw een datum af om te eten, bij te praten en een film te gaan kijken...!
    Liefs,
    Ruut