Reizen langs de oostkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Fuuk Scheer - WaarBenJij.nu Reizen langs de oostkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Fuuk Scheer - WaarBenJij.nu

Reizen langs de oostkust

Blijf op de hoogte en volg Fuuk

01 Maart 2013 | Australië, Sydney


Hee allemaal,

Naast dit reisblog houd ik ook een reisdagboek bij, waar ik probeer bij te houden wat ik allemaal doe, en dat is maar goed ook want ik heb werkelijkwaar geen idee wat ik de laatste drie weken heb uitgevoerd. Zo uit mijn hoofd zou ik zeggen: weinig bijzonders. Het heeft hier voornamelijk geregend (wisten jullie dat Australie een regenseizoen kent? Ik dacht altijd dat hier de zon alleen maar scheen..) en in de regen vind ik het persoonlijk toch wat minder aantrekkelijk om buiten te lopen, dus hebben we dat ook tot een minimum beperkt gehouden. Maar na mijn reisdagboek geraadpleegd te hebben, blijk ik toch meer uitgevoerd te hebben dan dat.

We zaten dus in Brisbane drie weken geleden, bij de couchsurfer Thomas die ons een weekendje had meegenomen naar Byron Bay. Ik was nog vergeten te vertellen dat we zo lang in Brisbane hebben gezeten (twee en een halve week) omdat we op zoek waren naar een baan, die we niet hebben gevonden. Wel hebben we nog een genant sollicitatiegesprek gehad waarbij wij kwamen opdagen in onze korte broek en op slippers; bleek het om een of ander professioneel bedrijf te gaan waar -op ons na dus- iedereen in pak liep. Oeps. ('Hoe lang zou je voor ons bedrijf kunnen werken?' Hm, anderhalve week ofzo? 'Tot juli waarschijnlijk'. 'Kun je snel nieuwe dingen leren, en mensen ervan overtuigen?' In het Nederlands misschien wel, Engels wordt lastig. 'Jazeker, daar zijn wij heel goed in!') Verder was Brisbane niet de meest interessante stad die we tot nu toe hebben gezien -we zijn op een gegeven moment uit verveling zelfs naar wat musea gegaan (wel gratis natuurlijk) maar eenmaal binnen vonden we dat toch wat te ver gaan en zijn we weer teruggegaan naar ons hostel- maar desondanks hebben we toch een leuke tijd gehad. We hebben een nachtje gelogeerd bij Pablo, een Mexicaan die we hadden leren kennen tijdens ons weekendje Byron Bay en die ons het nachtleven in Brisbane wilde laten zien en zijn een andere keer voor slechts $10 pp (!) uit eten gegaan (tapas plus een fles bubbels) met diezelfde vriendengroep uit Byron.

Na Brisbane zijn we eerst naar Hervey Bay gegaan, vanaf waar de trips naar Fraser Island beginnen. Dat is het grootste zandeiland ter wereld en om je kunt er alleen rijden als je een auto hebt met 4 wheel drive. We zaten in de bus heel toevallig tussen een paar Nederlanders, die net als wij met dezelfde boeking naar Fraser Island zouden gaan: drie dagen en twee nachten met jeeps en tenten rondrijden en de prachtige meren en rivieren bezichtigen. 's Middags kregen we uitleg over hoe alles in z'n werking zou gaan de komende dagen, (grote teleurstelling: je moest 21 zijn en een rijbewijs in je bezit hebben om in een jeep te mogen rijden, dus ik mocht niet rijden) en dat we straks al in de supermarkt eten moesten inslaan voor de komende drie dagen omdat er op het eiland zelf weinig te koop zou zijn. Ook werd aangeraden samen boodschappen te doen met een paar anderen zodat niet iedereen afzonderlijk megapakken toiletpapier, olie, zout, en dat soort dingen zou meenemen. Wij hadden al gauw de andere Nederlanders gevonden en gingen gezamenlijk naar de Woolworths.

De volgende ochtend moesten we uitchecken om 6 uur -minder prettig-, kregen we een boeiende, slechts 45-minuten-durende film te zien over de veiligheidsvoorschriften op Fraser (''put on your seatbelt, it only takes 2 seconds and safes your life!!'' zo'n twintig keer voorbij zien komen), laadden al het eten in de jeeps en konden toen eindelijk vertrekken. Er waren in totaal 4 jeeps en in elke jeep zaten 6 mensen. Wij hadden een jeep geclaimd met 5 Nederlanders en er was een zielige Duitser die niet in zijn eigen auto meer paste en toen bij ons terecht kwam, maar volgens mij vond hij het best gezellig. We hebben allemaal Nederlandse kinderliedjes gezongen bij gebrek aan een radio dus zijn repertoire is ook weer uitgebreid met goede nummers als 'een potje met vet', 'mijn tante uit Marokko' en 'Berend Botje'. Op Fraser Island zelf hebben we trouwens wel geluk gehad met het weer: drie dagen zon! Gelukkig maar, want de kampen waar we zouden slapen hadden geen toiletten, geen douches of andere faciliteiten, dus dat we niet 's nachts met de Dingostok (om de Dingo's weg te jagen, ik dacht dat het weer eens overbezorgde onzin was, maar tijdens het koken singelden er serieus een paar Dingo's rond de gaspitten) in de regen door de bosjes hoefden te ploeteren was erg fijn. We hebben heel mooie meren gezien, in rivieren gezwommen en een heel hoge duin beklommen (bovenaan had ik echt een hartaanval zo ongeveer, mijn conditie is niet meer wat die ooit geweest is helaas) en het was gezellig met alle mensen in onze groep.

Na Fraser hebben we nog een nachtje extra doorgebracht in Hervey Bay om onze spullen te wassen en weer bij te slapen, en zijn daarna naar Noosa gegaan. We hadden een trip geboekt om drie dagen en drie nachten een Bushcamp te gaan doen: kanoen en slapen in de jungle. Helaas was er geen plek meer voor ons toen we belden (hadden we blijkbaar twee weken van te voren moeten doen) maar achteraf gezien was het maar goed ook. We hebben vijf dagen in Noosa doorgebracht, en het is niet een dag droog gebleven. Andere backpackers die wel dat bushcamp gingen doen, kwamen een dag later weer terug omdat ze door 'rangers' werden teruggestuurd omdat het te gevaarlijk was op de rivier. Gelukkig had ons hostel een uitgebreide filmcollectie met onder andere Skyfall, Django en nog een paar nieuwe films, en konden we 's avonds uit, want tsja, verder was er weinig te doen. Misschien dat ik er later nog een keer terug kom, in Noosa, want het schijnt er super leuk te zijn. Je krijgt bij het hostel gratis een surfboard, bodyboard of kajak en er is een national park dat de moeite waard schijnt te zijn.
Na Noosa zijn we verder afgedaald naar Surfers Paradise, op een korte stop na in Brisbane. We konden niet in een keer door naar Surfers omdat we nog een pakketje moesten ophalen bij ons hostel in Brisbane dat nog niet gearriveerd was toen we daar zaten. Anke & ik dus weer naar ons oude hostel, waar bij de receptie een goed ingetapete doos op ons lag te wachten. Vol ongeduld proberen wij 'm open te maken, wat niet lukte, en moesten op zoek naar een schaar. Uiteindelijk een mes geleend bij een restaurant, maar het was alle moeite waard want de inhoud was echt om van te dromen: pepernoten, hagelslag, drop & een chocolade letter! <3 (Dankjewel nogmaals Fab) Vanzelfsprekend misselijk gegeten, de bus naar Surfers gepakt en daar vier dagen genoten van de regen. Strand was gesloten in verband met gevaarlijke golven of iets dergelijks, en dit hostel had minder leuke films, dus wat konden we doen behalve shoppen? Inderdaad, niets! Dus eindelijk, na zes maanden, weer wat kleding gekocht. Verder wat gechilld in de jacuzzi, weer uit geweest en rondgelopen. Surfers Paradise (zo heet dat dorp dus echt, je hebt ook een plaats die 1770 heet, en verder hebben de meeste plekken namen die nog afstammen van de aboriginals: woolloomoolloo en variaties daarop; heel bijzonder) toen verruild voor Byron Bay en daar hebben we een heerlijke dag aan het strand doorgebracht. Zonnetje scheen, lucht was blauw, lekker gezwommen, perfecte stranddag. Dat kon natuurlijk niet lang duren, en inderdaad, de rest van onze tijd daar was minder goed, maar we hebben in elk geval de zon weer gezien!:)

Inmiddels zijn we gisteravond aangekomen in Sydney, na een busreis van meer dan 12 uur. Het is super leuk om weer in Sydney te zijn, we hebben hier vier weken doorgebracht dus het voelt een beetje als thuiskomen. Dit weekend hier is trouwens ook het Mardi Grass festival, dus alle hostels en hotels zitten vol, want iedereen wil de Gay Parade zien. Volgens onze buschauffeur de op een na grootste ter wereld, dus die gaan wij niet missen! Qua accomodatie hebben we goddank ook al iets geregeld voor het weekend (we wisten niet dat er een festival zou zijn nu, dus hadden niets geboekt van te voren) dus hoeven we ook niet in het park te slapen de komende nachten. En na het weekend, ja, dan vliegt Anke alweer naar huis. Het geplande half jaar is dan voorbij, en na zes maanden elke dag op elkaars lip te hebben gezeten, moeten we afscheid nemen en begint mijn avontuur in m'n eentje. Ik blijf eerst nog even in Sydney (het blijft mijn favoriete stad in Australie) en ga daarna terug naar Byron Bay. Ik kan namelijk 5 weken lang terecht bij een health resort waar ik kan werken in ruil voor kost en inwoning. Er wordt van me verwacht dat ik help in de huishouding, het restaurant en andere klusjes, en heb zo'n twee dagen per week vrij. Het leukste is nog wel dat ik de laatste week niet hoef te werken maar mag meedraaien in het programma, dus alle sessies mag volgen!

Maar goed, zo ver is het nog niet, eerst eens zien of ik het overleef op eigen kracht in Australie. In Sydney gaan we nog een paar vrienden opzoeken die we in december hadden leren kennen, en hopelijk kan ik binnenkort weer couchsurfen, want in mijn budget had ik van te voren ook geen rekening gehouden met deze extra drie maanden, dus het wordt even besparen de komende tijd. Hopelijk wordt het langzamerhand in Nederland ook weer wat prettiger wat betreft het weer en is het afgelopen met alle sneeuw, maar zo niet, troost je met de gedachte dat het hier, in het zonnige Australie, alweer aan het regenen is..

Heeeeel veel liefs,
Fuuk

  • 08 Maart 2013 - 22:36

    Jolanda:

    Gelukkig regent het hier ook! Misschien scheelt dat...? Even gegoogled wat een Dingo was, maar dat zijn best serieuze watzijnhet: wolven, wilde honden, een soort Wooos? Schrikken als die op je af komen. Is er niet het verhaal van een vrouw van wie de baby was meegenomen/opgegeten door een Dingo?
    Anke ondertussen weer in Soest, jij nog daar, ik ben benieuwd hoe het je vergaat in je eentje.

    Tot binnenkort, kus, Jolan

  • 11 Maart 2013 - 16:08

    Peter&Rianne:

    Hai Fuuk, ben weer helemaal bijgelezen! ik was in de veronderstelling dat je een dezer dagen thuis zou komen, maar: ' nog lange niet nog lange niet... ' . Leuk om je verhalen te lezen en moedig dat je nu alleen nog een tijd verder reist. Je kent inmiddels de kneepjes van het 'backpackersleven' dus zult je vast goed redden. En een hele grote troost: het is hier inmiddels weer stervenskoud, onder nul, met een soort van 'poolwind' , goed voorgevoel van je dat je beter nog even down under kon blijven. We wensen je veel goede en fijne ervaringen en een goede thuiskomst over een paar weken, ik hoop in de tussentijd weer wat van je te lezen. Lieve groet: Rianne & co's

  • 14 Maart 2013 - 12:15

    Chinfuck:

    Hee fake schuur, ik zag net nog je berichtje op mijn blog en moest toch wel een beetje grinniken. Geniet nog zonder mij, dat gaat je al goed af en we gaan nog sowieso een keer weer een vette trip als dit maken! Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fuuk

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 905
Totaal aantal bezoekers 17115

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 02 Februari 2016

ITB Bandung

30 Augustus 2012 - 05 Maart 2013

Een halfjaar reizen

Landen bezocht: